I.9 Śabdajñānānupātī vastuśūnyo vikalpaḥ
1.9 Znanje temeljeno samo na upotrebi riječi, kada nemamo odnos sa stvarnim (predmetom/osobom/iskustvom), je mašta/iluzija
śabda – riječi
jñāna – znanje
anupātī – proizlazi iz, rezultira
vastu – stvarno (predmet/osoba/iskustvo)
śūnyaḥ – nema odnos, lišeno
vikalpaḥ – mašta, iluzija, konceptualizacija
Za razliku od pogrešne percepcije (vidi Sutra 1.8), u kojoj um mijenja percepciju vanjskog objekta, mašta/iluzija je lišena bilo kojeg objekta, bilo koje odgovarajuće stvarnosti. Um gradi naše razumijevanje života različitim načinima. Znanje koje dolazi kroz maštu/iluziju temelji se samo na našem poznavanju riječi i značenju koje simboliziraju riječi. Mašta/iluzija je stvaranje subjektivnih stvarnosti iz neprestanih unutarnjih dijaloga uma.
Um stvara različite priče i on je možda najplodniji tvorac poimanja naše stvarnosti. Razmislite na trenutak koliko je naših ideja o postojanju nastalo ili se temelji na ne-stvarnom: onome što čujemo u razgovorima i kroz romane, novine, filmove, TV emisije i tekstove. Um oblikuje stvarnosti kombinirajući pamćenje i jezik na različite kreativne načine. Važno je napomenuti da znanje stečeno maštom/iluzijom može, ali i ne mora biti točno.
Um nas lako može zavesti, izmaknuti kontroli i odvesti nas u neznanje. Bez vanjskih objekata koji bi nas spriječili u maštanju (korištenju riječi bez poznavanja objekta) ili bez priznatog autoriteta koji bi nas ispravljao, mogli bismo se prepustiti mašti/iluziji. Ti nas mentalni izleti mogu odvesti do nevjerojatnih mentalnih slika. Sjetite se samo sci-fi filmova, većine književnosti i umjetnosti uopće koje počivaju na mašti/iluziji.
Jedan od načina na koji padamo u zamke mašte/iluzije je kada se odustane od potrage za istinom u korist stvari kojih se plašimo ili kojima se nadamo. U takvim slučajevima oslanjanje na maštu/iluziju kao izvor valjanog znanja često tjera um na prebrze zaključke.
Znanje stečeno maštom/iluzijom ne smatra se valjanim sve dok i ako ne postoji stvarni objekt ili događaj koji se izravno opaža ili ako ga može potvrditi mjerodavan izvor. Sve istinite istine mogu se potkrijepiti, i tada se one smatraju mjerodavnim svjedočanstvom: “izvorom ispravnog znanja” (vidi Sutra 1.7).
Mašta/iluzija ima i pozitivnu stranu. Način na koji oblikujemo metafore i usporedbe pomaže nam u razumijevanju podataka pohranjenih u umu. Konceptualizacija također čini osnovu kreativnog procesa potrebnog za proizvodnju poezije i drugih umjetnosti.
U našem svakodnevnom životu, kada saznajemo o predmetu/osobi/iskustvu samo iz riječi, korisno je dati si vremena za proučavanje povezanih okolnosti i savjetovanje s autoritativnim osobama kako bismo uspjeli vidjeti je li znanje ispravno ili se naš um zaigrao 🙂
Izvor:
Edwin F. Bryant: The Yoga Sutras of Patanjali
Reverend Jaganath Carrera: Inside the Yoga Sutras
B.K.S. Iyengar: Light On Yoga
Sri K. Pathabi Jois: Yoga Mala