1.8 Viparyayo mithyājñānamatadrūpapratiṣṭham
1.8 Pogrešno znanje nastaje iz pogrešnog shvaćanja (nečega)
viparyayaḥ – pogreška, eror
mithyā – neistinito, neispravno
jñānam – znanje
pratiṣṭham – nastaje iz, utemeljena u
atat – ne to, neispravno
rūpa – forma
Zabluda se javlja kada um propusti smisao i odmakne se od istine ili oko nje kada donosi zaključak o nekoj pojavi.
Vyāsa (1), smatra da je pogrešno znanje nešto što u stvari nije (atad-rūpa). Stanje koje može promijeniti jedino znanje o određenom predmetu/stvari/misli na koje se odnosi pogrešno znanje.
Implikacija je da opažanja mogu biti pogrešna kada umu nedostaje stalna usredotočenost. Zabluda je utemeljena na problemima koji se javljaju tijekom čina percepcije ili u procesu zaključivanja. Može se dogoditi da su informacije koje prenose osjetila nepotpune, logika neispravna, dodane nevažne informacije ili memorija ne sadrži činjenice bitne za opaženi objekt. Posljedica zablude je da se mentalni dojmovi (vrittis) koji ne odgovaraju stvarnim činjenicama pohranjuju i tretiraju kao istinsko znanje.
Klasičan primjer pogrešnog opažanja je zamjena namotanog užeta sa zmijom u sumrak ili po noći. Pogrešno shvaćanje užeta proizvodi isti utjecaj kao da je zmija stvarno prisutna. Ako vjerujemo očima i smatramo da je zmija tamo, naše tijelo će reagirati baš kao da je zmija stvarno prisutna.
Zablude obično sadrže zrnce istine. Nastavljajući s našim primjerom, osjetila su ispravno opazila namotani oblik i prenijela te informacije diskriminatornoj sposobnosti. Možda je zbog dubokog straha od zmija ili zato što nam je sjećanje na dokumentarac o poskocima bilo svježe, uobičajeni proces zaključivanja je dobio kratki spoj. Došli smo do zaključka koji ne odgovara stvarnosti. Bez mentalne ravnoteže lako budemo zavedeni tijekom percepcije ili zaključivanja. Naš um, bačen u nekontroliranu lančanu reakciju podsvjesnih dojmova, želja i pristranosti, postaje žrtvom pogrešnog opažanja.
(1) Vyāsa, prvi i primarni komentator Patanjalijevih Yoga Sutri, koji je svoje komentare, Bhāṣya, napisao oko 5 st. Dijeli ime sa mudracem Krišna Dvaipayana, poznatijim kao Vyāsa ili Veda Vyāsa, koji je bio legendarni mudrac prikazan u hinduističkom epu Mahabharata, a hinduistička tradicija ga je smatrala sastavljačem tog djela.

Izvor:
Edwin F. Bryant: The Yoga Sutras of Patanjali
Reverend Jaganath Carrera: Inside the Yoga Sutras
B.K.S. Iyengar: Light On Yoga
Sri K. Pathabi Jois: Yoga Mala