I.3 Tadā draṣṭuḥ svarūpe’vasthānam
Tada vidjelac (svijest) prebiva u svojoj pravoj prirodi.
tadā – tada, u tom trenutku
draṣṭuḥ – vidjelac
svarūpe – u svojoj pravoj prirodi, u svojoj esenciji
’vasthānam – prebiva, obitava
Treći stih se nadovezuje na prva dva stiha.
Sada, kada smo spremni za proučavanje yoge, doznajemo da smirivanjem misli možemo doći do svog pravog stanja svijesti, do svoje duše.
Patanjali koristi izraz draṣṭuḥ koji dolazi od korijena drś što znači vidjeti. No, taj izraz ne označava gledanje osjetilima (očima) nego se odnosi na svijest.
U filozofiji yoge razlikujemo purushu, svijest, i prakriti, materiju. Tijelo je prakriti, svijet oko nas je prakriti. Purusha je duša, viša svijest. Naša svijest, purusha, je ono što jesmo zaista. Ona je stalna, nepromjenjiva, ne rađa se i ne umire. Tijelo se rađa, mijenja se i umire.
Vritti, odnosno aktivnosti uma u obliku mentalnih slika, ideja, misli ili sjećanja, su produkt naših osjetila u interakciji s materijalnim svijetom. Naša prava duša, svijest, tijekom života postaje zatrpana vrittijima; nadama, razmišljanjima o budućnosti, patnjama zbog prošlosti, raznim mukama, veseljem, beskrajnim razgovorima, ljutnjom, ljubomorom, euforijom… svim onim mislima koje nam se vrte po glavi i mi smo uvjereni da smo mi te misli.
Naša svijest, naša duša, nisu misli koje se vrte između dva uha. Naša svijest “vidi” te misli i odvojena je od njih. Koliko puta ste pomislili nešto i odmah prekinuli tu misao jer nije u skladu s vama? Koliko ste puta pomislili “Kako mi to može pasti na pamet?” Mi nismo naše misli i ako nismo naše misli, ako su one proizvod ovog tijela, odnosno osjetila koja prikupljaju podatke iz okoline, onda možemo upravljati mislima isto kao što upravljamo svojom rukom ili nogom… Naravno, lako je reći, a puno, puno teže napraviti…
Yoga nas uči kako. Uči nas kako smanjiti fluktuacije misli kako bi naša prava priroda, naše pravo stanje purushe prestali zatrpavati gomilom nepotrebnih misli, analiza, krivnje, okrivljavanja, ljutnje…
Yoga ne mijenja osobu nego kao da guli slojeve nepotrebnih misli oko purushe i omogućava da naša svijest zasja u svojoj pravoj prirodi i prati svoju dharmu, svoj put, kako bismo bili tko jesmo, što smo uvijek bili.

Izvor:
Edwin F. Bryant: The Yoga Sutras of Patanjali
Reverend Jaganath Carrera: Inside the Yoga Sutras
B.K.S. Iyengar: Light On Yoga
Sri K. Pathabi Jois: Yoga Mala