Druga Yama ili etičko ograničenje je Satya, što znači Istina ili istinitost. Da bismo prakticirali Satyu, trebali bismo jednostavno nastojati njegovati interes za ono što je Istinito (s velikim I).
Kroz drevna učenja, smatra se da kao praktičari yoge imamo nekoliko različitih načina na koje možemo pokušati slijediti Istinu ili prakticirati istinitost.
Transparentnost
Na prvom mjestu Satya jednostavno znači nastojati uvijek govoriti istinu. U smislu iskrenosti, to ne znači da trebamo samo naglas reći sve što nam padne na pamet; na primjer, reći nekome da nam se stvarno ne sviđa njezina nova haljina možda je nepotrebno i potencijalno neljubazno. Neke stvari je bolje prešutjeti, jer praksu Ahimse (nepovređivanja) uvijek trebamo staviti na prvo mjesto. Postoji velika razlika između onoga što nazivamo “bijele laži” koje su općenito bezopasne neistine i laganja kako bismo se zaštitili, ili sa zlom namjerom, ili kako bismo izbjegli određene posljedice. Mislim da većina nas zna razliku.
Dublji način gledanja na to što znači biti iskren je spremnost da budete otvoreni i ranjivi, kada je to najvažnije, i da se ne pretvarate. Obično se skrivamo iza maski i igramo manipulativne igre s drugima jer želimo da nas drugi vide na određeni način ili želimo promovirati vlastitu agendu. Prakticiranje Satye znači biti transparentan i stvaran, drugim riječima, odbaciti maske i biti voljan pokazati integritet i otvorenost. Često je za to potrebna hrabrost i spremnost da budemo izvan svoje zone komfora.
Objektivnost
Koncept istinoljubivosti možemo primijeniti na bilo koju emocionalno nabijenu situaciju ili sukob koji doživljavamo. Biti objektivan nije lako, jer moramo ostaviti po strani vlastite planove, strahove i želje, te se potruditi odbaciti leće ega i sagledati situaciju s rijetkom, nepristranom jasnoćom. Saznati što je objektivna istina, u bilo kojoj situaciji, zahtijeva svjesnost, jednostavnost i odricanje od vlastitog interesa. Često smo zainteresirani vidjeti stvari onako kako ih mi želimo vidjeti ili kako su nam drugi ljudi rekli da ih vidimo, a ne onakvima kakve doista jesu.
Traganje za samospoznajom
Pronalaženje onoga što je stvarno istina o prirodi Stvarnosti zahtijeva mnogo dubokog istraživanja duše i kontemplacije. To se često postiže i pojačava podrškom i vodstvom mentora koji su prošli takvo putovanje.
Mislim da je važno priznati da postoji vjerojatno zbunjujući koncept New Agea da “svi mi imamo svoju istinu”. Ovo je možda pogrešna uporaba riječi Istina. Istina je da svi imamo vlastite sustave vrijednosti, uvjete i uvjerenja, ali Istina je mnogo temeljnija. Postoje neki osnovni zakoni svemira koji ostaju nedirnuti našim vjerovanjima. Možda neće biti moguće u potpunosti razumjeti ili shvatiti konačnu Istinu – definitivno ne s ograničenim umom. Ljepota i savršenstvo Istine leži u činjenici da je ona nezamislivo duboka misterija.
Kada netko ima duhovno otkrivenje, kaže se da je Istina otkrivena, da su se vrata percepcije otvorila, da je veo Maye (iluzije) podignut. Ono što se obično doživljava je prava priroda Svemira ili činjenica Kozmičkog jedinstva. Čovjek shvati da postoji samo jedna Svijest, a svi smo mi neodvojivi, međusobno povezani dijelovi. U ovom trenutku spoznaje vidimo konačnu Istinu, budimo se iz sna zamišljenog odvojenog osjećaja sebe. Dakle, spoznati krajnje.
Istina nije mala stvar. To znači kraj egocentričnog življenja. To je radikalan pomak. Veliki yogiji, poput Buddhe i Isusa, probudili su se u ovu Istinu i živjeli svoje živote u skladu s njom.
Kada se počnemo buditi i prepoznavati međusobnu povezanost svih bića, i činjenicu da smo svi isti – svi se borimo s ljudskim stanjem, svi se borimo da rastemo i razvijamo se – tada prestajemo braniti i štititi vlastiti ego, tada transparentnost i ranjivost postaju prirodnije.
Izvori:
The Yoga Sutra of Patanjali, Edvin T.Bryant
The Light on Yoga, BKS Iyengar
Frog Lotus Yoga Manual
The Light on Life, BKS Iyengar
The Power of Know, Patanjali Yoga Sutras, James Swartz